Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Nowy Rolls-Royce Ghost: mniej znaczy więcej!

Co prawda Rolls-Royce pokazał nowego Ghosta kilka tygodni temu, ale jego polskie “okazanie” miało miejsce dopiero w zeszły piątek. Z tej okazji postanowiłem napisać kilka słów poświęconych mniejszej limuzynie z fabryki Goodwood. Nowy Ghost jest dłuższy o 15 cm od poprzednika, korzysta z wielu zdobyczy XXI w. (wszystkie koła skrętne, laserowe światła, a nawet… podświetlenie grilla!), a mimo to jego twórcy podtrzymują, że auto powstało zgodnie z filozofią “post opulence” (czyli post-przepych). Hmmm?

Rolls-Royce Press

Nowy Ghost: tradycja i nowoczesność

Dotychczas Rolls-Royce utrzymywał, że tradycję stawia nad nowoczesność. Auta były luksusowe, dostojne i hand-made, a ich układ jezdny i silnik zapewniał niezrównaną płynność jazdy i dużo mocy. Mimo wszystko auta spod znaku RR bardziej kojarzyły się z limuzyną z kierowcą dla angielskiej królowej niż nowoczesnym samochodem dla dobrze sytuowanego, młodego biznesmena, który sam lubi siadać za kółkiem. Dlatego nowy Ghost ma być odpowiedzią na potrzeby tego drugiego: luksus i komfort ma pięknie uzupełniać nowoczesność.

Rolls-Royce Press

Rolls-Royce Press

Co pod maską?

Tu nie będzie zaskoczeń. W dobie downsizingu RR stawia na rozwiązanie znane i przetestowane: podwójnie doładowane V12 o pojemności 6.75 l (bo po co zmieniać coś, co działa?). Moc to 571 KM, a moment obrotowy to 850 Nm dostępny, gdy tylko wskazówka obrotomierza pokaże liczbę 1600.

Rolls-Royce Press

Rolls-Royce Press

Nowy Ghost to też napęd na cztery koła i – co ciekawe – wszystkie koła są skrętne. W połączeniu z zupełnie nowym pneumatycznym adaptacyjnym zawieszeniem mają one dawać wyjątkowy komfort pokonywania ciasnych zakrętów i nierówności na drodze.

Rolls-Royce Press

Rolls-Royce Press

Dużo elektroniki

Laserowe światła, system autonomicznej jazdy, asystent parkowania, system rozpoznawania pieszych i zwierząt, czujniki, kamery, radary, Apple CarPlay, Spotify, efekt spadających gwiazd (tak, tak, tych na podsufitce), zarządzanie pozycją… figurki Spirit of Ecstasy na masce – czy jest coś, o czym nie pomyśleli projektanci i konstruktorzy auta? Chyba nie. W nowym Ghost są wszystkie nowoczesne udogodnienia, i to nawet te, których do tej pory marka RR wystrzegała się jak ognia.

Rolls-Royce Press

Rolls-Royce Press

Naprawdę post-opulence?

Biorąc pod uwagę wszystkie powyżej opisane “ficzery” auta naprawdę nie jestem przekonany do tego, że nowy Ghost jest “post-opulence” 🙂 Jest większy, ma fantastycznie mocny silnik, niesamowite zawieszenie, wszystkie możliwe systemy wspierające, najlepsze materiały wykończeniowe a nawet… dywaniki z wełny produkowanej z runa specjalnej odmiany małych owiec. Jest po prostu luksusowo, komfortowo i ekskluzywnie, a jedyny ślad minimalistycznych zapędów odnajdzie w pięknych prostych liniach karoserii.

Rolls-Royce Press

Rolls-Royce Press

Ile kosztuje nowy Ghost?

Tanio oczywiście nie jest, ale dla kogoś, kto ma na koncie miliony, wydatek rzędu 1,5 miliona zł nie będzie zbyt bolesny. Zwłaszcza, że w zamian zyska auto, która zachowuje się niczym “latający dywan” i wspaniale łączy tradycję z nowoczesnością.

Rolls-Royce Press

Brak komentarzy.

Co o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *